RSS
------------------------------------------------------------
Photobucket

Raye 09 Sangat Bermakna

Shakir Zufayri Filed Under: Labels: ,


Bermula dengan malam setelah tiba di kampong, aku terus main mercun setelah berbuka. Seronoknye bakar duet. Esoknye Buat la preparation. menganyam ketupat, bakar lemang dan sebagainye. Masuk jer raye pertama, first skali gi masjid dulu utk solat haru raya. Lepas tu balek. kami sekeluarga bkumpul untuk tahlil arwah. Lepas tu. Mula la sesi bersalam2 meminta maaf kepada sema ahli keluarga aku. Selepas itu, kami semua bergembira dengan sesi penggambaran untuk semua ahli keluarga. Hari raye 1st ak x gi memaner. dok umah bersihkan kawasan rumah. Kitorang bergotong-royong tebang pokok sebab malam tuh ade open house 1 kmpong. Makan sate. dah Siap SUme aku pun jln2 nek motor RXZ pusing 1 kampong tgok2 suasana raye.

Bila Malam tiba, kami bertungkus lumus melayan tetamu. menghidangkan sate dan sebagainya. penat sungguh tapi x dpt nk bayang keseronokannye walaupun blackout pkl 12. Alhamdulillah. X pe la. Esok Mula la beraya satu kampung. TApi tahun ni tukar sikit budaya. Lepas masuk dalam rumah, kami ramai2 marhaban dulu. bru besembang. Dapat la jadi imam untuk baca doa skali-skala. Semua rumah kami marhaban. sampai ke ptg raye x henti2. mkn tengahari pun kt rumah orng. MAklumla Sedare. Dah malam, rehat la.. penat beraya 1 hari.

Esok beraya jauh2. Kt rumah makcik kt batu pahat. Lpk la kt c2 sampai malam. Then kami packing untuk balek kajang. Sampai situ la pengalaman raya di kampung abah.

Esoknye pegi kamgpung ibu. Raye la semua rumah saudara-mara ibu. Malam nye ade makn2 laksaa di rumah makcik ibu. Sedaaaaap. ahamdulillah. Esok Jalan raya kat serendah. Petang tuh balek kajang semula..

Inila citer aku serba-sedikit. Wassalam..

Links to this post | edit post

Puasa Di Muzaffar Syah

Shakir Zufayri Filed Under: Labels:
Tarawikh jom


Berbuka Puasa Bersama Rakan


Tadarus Dulu Baru Main Basket


Jom Riadah



Seronok Santai




Assalamualaikum,

Ramadhan yg Telah lama berlalu ku cuba isikan dengan ibadah yang bermakna. Ku Harap Berjumpa lagi dengan Ramadhan seterusnya. Di Mozac, Ramadhan sgt bermakna. Seronoknya puasa terasa apabila berbuka, bersahur bersama2 sahabat. Lepas berbuka, solat maghrib berjemaah. Lepas tu dengar tazkirah. Hehe.

Azan Isya' telah pun berkumandang, solat Isya' dimulakan dan diteruskan dengan solat tarawikh. Beberapa org pelajar telah dilantik menjadi imam dan bilal. Termasuklah aku. Merasalah menjadi imam dan bilal tarawikh.

Selelasai solat, belajar la.....

Pada hari Akhir puasa di sekolah, khamis, Skola menganjurkan satu majlis Tadarus Kubra. Kami dibahagikan mengikut kumpulan2 kecil dan bertadarus bersama2 sambil dipantau cikgu. Kemudian, MAjlis Khatam Al-Quran serta beberapa persembahan termasuk persembahan multimedia yang ak dan sahabatku Azri, Ayyad dan Faris hasilkan. Sungguh Seronok. Kemudian, Kami Semua dibenarkan pulang ke rumah selepas pukul 1.30.

Links to this post | edit post

Sudah Lama X buka Internet

Shakir Zufayri Filed Under: Labels:
Assalamualaikum

Lamanya x update blog...

Links to this post | edit post